آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات

درهزاره سوم ، فناوری اطلاعات یا « IT » به عنوان عمده ترین محور تحول وتوسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهای ناشی از آن ، آن چنان با زندگی مردم عجین گردیده که رویگردانی از آن ، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد .

برای مثال ، کامپیوتری شدن بسیاری ازامور جاری مردم ، انجام بسیاری از کارهای روزمره بانکی با استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی در منزل و خانه ها ، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاس های درس ، توسعه وترویج تجارت الکترونیکی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات است ؛ عواملی که هر چند ، در مراحل اولیه رشد وتکامل قرار دارند اما درهمین حد نیز در رفاه و آسایش انسان نقش بسیار مهمی دارند .

ازهمین رو امروزه تمامی کشورها در زمینه فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به آن در جامعه تلاشی پیگیر دارند . درکشور ما نیز برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد در زمینه IT و حرکت سریع دراین عرصه ، رشته IT در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارایه می شود ودرمقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد .

دکتر جلالی کارشناس و متخصصIT ومحقق پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران در معرفی این رشته می گوید : « فناوری اطلاعات یا IT که مخفف information Technoblogy می باشد ، رشته ای است که تمام رشته های دانشگاهی را می تواند پوشش دهد . منتها از نظر عملیاتی یک رشته میان رشته ای بین کامپیوتر و صنایع و برق است که دراین میان امور مربوط به تولید ، پردازش ، نگاهداشت وعرضه اطلاعات به مباحث کامپیوتری مرتبط می شود ، بحث های مدیریت اطلاعات و فرآیندهای آن از سلسله بحث های رشته صنایع ورشته برق است وبه خصوص گرایش مخابرات ، انتقالات مرتبط با اطلاعات وداده ها را برعهده دارد.

دکتر جلالی درباره اهمیت وکاربرد این رشته می گوید:« IT ابزاری است که امروزه درتهیه ، توزیع وبه کاربری اطلاعات نقش بزرگی را برعهده دارد . برای مثال در امر آموزش ، IT مجموعه ای ابزاری از سخت افزاری ، نرم افزاری و نیروی انسانی است که کمک می کند تا علم ودانش با بهترین کیفیت و کارآیی درهرزمان و هرمکان در اختیار همه قرار گیرد . از سوی دیگر برخلاف آموزش سنتی ما که یادگیری با تکیه بر حس شنوایی است ، IT زمینه ای را فراهم می آورد تا چشم و گوش همزمان دریادگیری نقش داشته باشند و این امر در فراگیری تأثیر فوق العاده ای دارد . زیرا ضریب انتقال از طریق گوش 50 هزار Bit کامپیوتری است درحالی که ضریب انتقال از طریق چشم و گوش 4 میلیون وسیصد هزار Bit کامپیوتری است . در واقع IT امروزه با تغییر درنحوه انتقال اطلاعات و ایجاد مدارس و دانشگاه های مجازی ، آموزش دنیا را تغییر داده و تأثیر بسیار زیادی برآن گذاشته است . »

دکتر پدرام مدیر گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز درمعرفی این رشته می گوید :« IT استفاده بهینه از اطلاعات برای کاربردهای مختلف است یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع آوری ، دسته بندی و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده نماید . ازهمین رو کارشناس این رشته باید مبانی کامپیوتر را بلد باشد . به عبارت دیگر، هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی کامپیوتر است منتها چون یکی از توانمندی های اصلی کارشناسی این رشته بهره وری به موقع و صحیح از اطلاعات است ، دانشجوی IT باید دارای اطلاعات جنبی در زمینه های مختلف باش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد